torsdag 15 augusti 2013

Resultat (14/7-14/8)

De sista två veckorna har min vikt i stort sett stått helt stilla så jag fasade nästan inför vad resultaten för månaden skulle sluta på. Jag misstänker att det beror på att jag lyckats bygga en del muskler (något jag har väldigt lätt för att göra, trots att det inte är mitt mål) samtidigt som jag måste ha tappat en del fett eftersom jag märkt att kläderna sitter lösare plus att mina faktiska mått minskar. Sedan, från i förrgår till igår rasslade det till (äntligen!) och siffrorna började ticka nedåt igen.

Resultaten för första månaden
:

Vikt: -6,1 kg
BMI: -2,0
Kroppsfett: 28.09% -> 25.99% (mätt med US Navy-metoden)


Jag tänker att det nog är bäst att jag skriver ner förändringarna i siffror också så att jag har det svart på vitt någonstans. Kroppsmåtten passar väl lika bra in här i bloggen som de övriga siffrorna så de får också stå med här som en liten påminnelse om att det faktiskt går framåt (trots att det inte alltid känns så) och som lite pepp de dagar när det känns extra motigt:

Midja: -12 cm
Höft: -14 cm
Överarm: -3 cm
Underarm: -1 cm
Lår (högst upp): -3 cm
(Ska vi gissa var alla muskler har satt sig?)
Lår (ovanför knät): -2 cm
Vad: -2 cm


Det här är ju ändå rätt stora förändringar och ändå kan jag inte riktigt njuta av dem ännu. Jag vet ju att jag själv har svårt för att faktiskt se hur mycket jag har gått ner. Jag känner ju att jag håller på att gå ner i vikt - p.g.a min relativt stränga diet - men för att få någon uppfattning om hur mycket jag redan har gått ner måste jag titta på bilder före och efter eller gå efter klädstorlekar.

En annan sak som jag kan (och tänker) göra är att gå efter fysiska "kännetecken" på när jag börjar nå mitt mål, vilket numera är sunt och rätt flexibelt jämfört med det jag hade när jag var yngre. Det här i kombination med kroppsmått och klädstorlekar är nog det som kommer att fungera mest effektivt för min del, även om det innebär att jag får sluta innan jag når min målvikt. Jag tänker inte låta siffrorna på vågen styra mitt liv igen.

Exempel på sådana fysiska kännetecken är t.ex avsaknad av dubbelhaka, kärlekshandtag, degig mage och "elbow cleavage". Ett annat är hur synliga mina nyckelben, höftben och revben är (jag vill gärna att de ska synas tydligt i vissa vinklar och definitivt när jag sträcker på mig, men de ska inte vara konstant synliga eller speciellt framträdande). Ett tredje är hur stor del av mina lår som rör vid varandra när jag står med fötterna tätt ihop - när det är ungefär 10-15% som nuddar varandra brukar det vara perfekt (sedan blir det för lite).

En mer osäker metod är att helt enkelt förlita mig helt på andra människors omdöme (vilket ju kan variera från välmenande "du är så fin som du är" till personer som är skadligt feta, till kommentarer om att "ja, det skulle ju verkligen inte skada om du gick ner ett par kilo" till en redan mycket smal person) men det tänker jag försöka undvika, även om jag vet att jag kommer att söka bekräftelse och försäkran om att jag ser frisk och normal ut från omgivningen.

Det känns som att jag skulle kunna vakna imorgon och vara 7 kg tyngre (fysiskt omöjligt, jag vet) eller som att jag, även om jag håller min diet på 900-1000 kcal och tränar bort 500-600 av dem varje dag i 4 månader till omöjligt skulle kunna nå mitt mål - trots att det faktiskt är lika fysiskt omöjligt, och därför lika otroligt att jag inte skulle lyckas som det är att jag skulle gå upp 7 kg över en natt. Det är ren biologi, fysik och matematik.

Nu kommer jag att lite teknisk. Fortsätt gärna läsa om ni vill, det är rätt intressant. ;)
Min basala metabolism, alltså den mängd energi i form av kalorier min kropp behöver för att hålla sig vid liv även om jag skulle ligga i koma, är ungefär 1750 kcal/dag. Om jag då ligger på ett nettointag av 1000 kcal per dag (vi bortser från all form av träning här) så innebär det alltså ett underskott på ca 750 kcal per dag bara genom kosten. Eftersom jag inte ligger i koma så kan vi tänka oss att jag varje vaken minut bränner 0,5 kcal extra utöver min basala förbränning bara genom att tänka/stå/sitta/gå/läsa/röka/skratta/prata/you name it

(1750 kcal x 0,5 = 875 kcal) + 1750 kcal = 2625 kcal

När jag tänker efter så är ju det här faktiskt negativa tal, så vi kan faktiskt sätta ett minustecken framför de kalorier som min kropp passivt förbrukar varje dag utan någon egentlig ansträngning från min sida:

-2625 kcal/dag + 1000 kcal/dag = -1625 kcal/dag

Så vi hamnar faktiskt på minus redan innan min träning. Men jag tänker fortsätta med den ändå, dels är den hälsosam på andra sätt och dels den skyndar upp processen genom att hålla igång metabolismen (som annars kan börja sjunka när man äter så lite som jag gör vissa dagar) och genom att man bygger mer muskler som i sin tur öker den basala metabolismen ännu mer, eftersom denna står i proportion till hur mycket muskelmassa personen i fråga har.

Ett kilo fett innehåller ca 7500 kcal, vilket helt enkelt innebär ska man gå ner i vikt och bränna fett genom kaloriunderskott så måste man "samla ihop" 7500 kcal innan man gått ner ett kilo i ren fettvikt. På min nuvarande diet gör jag detta på 4,5 dygn - och då har jag inte räknat in träningen. Räknar jag in den tar det bara 4 dagar. Det här stämmer även bra med min viktnedgångskurva, där jag i genomsnitt gått ned 1,6 kg i veckan.

Det är en av anledningarna till att jag personligen har sådana problem med "Fortsätt att äta 2000+ kcal om dagen men träna bort 600 kcal så går du ner i vikt!"-dieter och även "Ät 1400-1600 kcal om dagen och sitt på röven eller bli utmattad av en 30-minuters promenad, var hungrig och må skit"-dieter och dissar dem hela tiden. Som alla som kan räkna förstår så tar det ju en halv evighet att gå ner ett kilo fett på båda dessa alternativ!

Det sistnämnda, där man äter 1400-1600 kcal, kan gå rätt snabbt och det kan också fungera för några få, men det är 1) nästan alltid väldigt jobbigt och 2) lika ofta bara tillfälligt och tyvärr ofta det första steget i en jojo-diet som leder till en snabb men kortvarig viktnedgång, följt av en snabb viktuppgång där personen dessutom går upp ett par extra kilon som de inte hade från början. Jag tycker däremot att man, om man ska gå ner många kilon och vill kunna hålla fast vid sin diet en längre tid, antingen bör vara beredd på att det kommer att ta lååång tid (vilket självklart är helt ok, jag dömer ingen som väljer att göra på det sättet om det passar dem och deras personlighet bättre, men det är definitivt inget för mig - jag är extremt otålig när det gäller sådana här saker).

Eller så satsar man som jag på en riktig kaloriunderskottsdiet. Inte en med över 1200 kcal, helst inte över 1000 kcal. Det är först då kroppen slutar skrika efter mat hela tiden och anpassar sig till att inte få stora måltider. Om man sedan använder sig av VLCD-shakes eller -soppor, Cambridge, LCHF/Atkins (vilket jag faktiskt använder mig av just nu och som går bra både som en egen diet eller som en kombination med något annat alternativ, typ VLCD-shakes) spelar ingen roll, i slutändan är det ändå kalorierna som räknas.

Det hela blir dock betydligt lättare om man ser till att hålla nere sitt kolhydratintag - så lågt som möjligt men alltid under 30 gram om dagen enligt Atkins-metoden och under 50-90 gram enligt LCHF som är lite mer "flexibel" (d.v.s man ställer in dieten beroende på hur kroppen svarar på den). Just nu siktar jag på max 25-28 gram kolhydrater om dagen.

PROTIP: Skippa Beyoncés vidriga saft och drick bara Cola Zero med cayennepeppar i 7-10 dagar istället. Inget jag rekommenderar men betydligt mer effektivt, jag lovar. (OBS! Prövar du detta så bör du söka hjälp.)

Det känns som att jag tjatar men jag lovar att det här ska bli det sista "tjatet" innan nästa månads resultatinlägg. Jag kommer alltid att föredra snabba resultat, ökad energi, varseblivningsförmåga och närvaro samt drastiskt minskad hunger. Jag gillar dessutom känslan av hunger som uppstår de första veckorna men det är väl någon pervers rest av anorexian som vägrar släppa taget. Nu är hungerskänslorna tyvärr helt borta igen. Jag skulle kunna sluta äta helt nu om jag ville men jag försöker ändå att göra det lite då och då under dagen.

Idag vaknade jag t.o.m tidigare än vanligt, kl 06:15, alert och full av energi. Allt känns jättebra just nu! Nu ska jag ut på morgonens powerwalk, kör tre om dagen nu - först 30 minuter på morgonen (med hantlar), sedan en hel timme på eftermiddagen och sist 15-20 minuter med en av hundarna på kvällen. Det känns jätteskönt att äntligen ha en riktig träningsrutin.

0 kommentarer:

 
blog design by suckmylolly.com | Distributed by Deluxe Templates