måndag 18 februari 2013

Viktras och medicinönskemål

Har lyckats gå ner 2 kg på mindre än två veckor. Alltid något. Känner mig inte hungrig så det har ju inte varit svårt, det har bara hänt av sig själv. Älskar mina Topimax. <3

Sambon är orolig för mig. Han tror, och jag är benägen att hålla med, att jag kan ha ett blandat skov med snabba svängningar (d.v.s att jag går från att vara hypoman/manisk till att bli lätt till måttligt deprimerad varannan dag eller flera gånger om dagen). Det skulle förklara mina symptom ganska bra, speciellt de plötsliga vredesutbrotten och gråtattackerna.

Jag tror att jag skulle må bra av att lägga till en annan stabiliserande/antipsykotisk medicin (kanske Zeldox eller något) eftersom en högre dos Abilify inte fungerar och Seroquel gör mig trött, seg och tjock. Men jag känner ändå att jag behöver något som kan få mig att bli lite mer stabil.

Sedan skulle jag behöva mer, eller snarare bättre, sömnmedicin än vad jag har idag. Både Sobril och Imovane gör mig mjuk i huvudet och tar bort ångesten och de jobbiga tankarna. Är jag trött redan innan kan jag sova på dem men nu blir jag ju inte trött. Alls.

Jag blir inte trött innan klockan är 7-8 på morgonen och jag kan ju inte vänta tills dess med att sova. Det har jag gjort nu i två-tre dagar men sedan har jag ändå vaknat vid kl 11-12 och det håller ju inte i längden, särskilt inte när jag ska börja skolan.

Den tredje medicinändringen jag skulle få till är ett tillägg av en antidepressiv medicin, den enda jag aldrig prövat: Voxra. Varken SSRI eller SNRI fungerar för mig. Voxra ska ha den minsta risken för överslag i mani och dessutom vara mycket effektiv även mot bipolära depressioner.

Just nu är detta min stående medicinering (utöver detta tar jag Sobril och ibland Stesolid vid behov):

Morgon:
1 x 5 mg Abilify
2 x 50 mg Topimax
3 x 5 mg Metamina

Dag:
3 x 5 mg Metamina

Kväll:1 x 5 mg Abilify
2 x 50 mg Topimax
2 x Metamina (senast kl 18)

Natt:
2 x 7,5 mg Imovane
1-2 x 10 mg Sobril

Jämfört med vad jag tagit tidigare och vilka mängder medicin jag tog som tonåring är detta ingenting, så jag ser inga problem med att lägga till ytterligare 2-3 preparat till listan.

0 kommentarer:

 
blog design by suckmylolly.com | Distributed by Deluxe Templates